طراحی مجتمع تجاری

طراحی مجتمع تجاری - مجتمع تجاری امین قم

طراحی مجتمع تجاری - مجتمع تجاری امین قم


طراحی مجتمع تجاری :امروزه اغلب مجتمع های تجاری ساخته شده در دنیا کاملا منطبق بر استانداردهای روز دنیا هستند . چنانچه این استانداردها به درستی رعایت نشود نمی تواند مخاطب زیادی را جذب کند. در واقع این استانداردها قبل از هر چیز به نفع صاحبان مجتمع های تجاری است. امروزه در شهرهای مختلف ایران همسو با تکنولوژی های روز دنیا مجتمع های تجاری ساخته می شوند.

انواع مجتمع های تجاری در ایران مانند مجتمع کوروش در تهران، الماس شرق مشهد، مجتمع تجاری امین قم از جمله مهمترین مجتمع های تجاری ایران هستند که از کاملترین استانداردها در سازه و طراحی های خود استفاده کرده اند.

کارشناسان صنعت معماری معمولا اصول نکات مهم در طراحی مجتمع تجاری را به دو بخش طراحی مجتمع تجاری و طراحی فضای تجای تقسیم بندی می کنند .

عناصری که در طراحی مجتمع تجاری حائز اهمیت هستند شامل :

کف سازی اصولی ، نور پردازی ها ، دیوار ها و نما ، چیدمان فضای داخلی و تزئینات

کف سازی جزو مهم ترین اصولی است که باید در اجرا و پیاده سازی آن بسیار توجه کرد. باید این مسئله را در نظر گرفت که رفت و آمد در مجتمع تجاری بسیار زیاد است. بنابر این باید از بهترین نوع کفپوش استفاده کرد. همچنین مصالح مورد استفاده باید دارای مقاومت بالایی باشد.

از دیگر نکات مهم در ساخت یک مجتمع تجاری دیوار ها و نمای داخلی ساختمان است. اغلب مجتمع های تجاری وسیع از نوعی خلاقیت گسترده و خاص در طراحی دیوارهای مجتمع استفاده می کنند. این نکته که ستون ها نباید در مسیر راه افراد قرار بگیرد و باید آنها را در قلب دیوار پنهان کرد را نباید فراموش کنیم.

از آنجا که نور پردازی عنصر بسیار مهمی در زیباتر کردن یک مجتمع تجاری محسوب می شود بنابر این توجه به نور پردازی بسیار حائز اهمیت است . اجرای نور پردازی های زیبا در سالن ها، مسیر های رفت و آمد، ویترین ها می تواند بسیار جذاب باشد.

وجود اشیاء تزئینی از جمله انواع مجسمه گلدان های بزرگ متناسب با فضای مجتمع و همچنین به کار بردن آب نما در قسمت های مختلف مجتمع می تواند احساس خوبی برای مشتریان شما ایجاد کند .

حتما در فضای داخلی داخلی باید مکان هایی برای نشستن و استراحت افراد تعبیه کرد.

مهم ترین نکات در فضا سازی

جذاب بودن فضای خارجی

معمولا اگر فضای بیرونی یک مجتمع خرید جذاب باشد می تواند افرادی که حتی بی هدف در خیابان مشغول رفت و آمد هستند را به سمت خود جذب کند. پس نباید فراموش کرد که جذاب بودن فضای بیرونی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تهویه ی مناسب هوا

در برخی ایام به خصوص سال مانند عید نوروز معمولا مراکز تجاری از حجم بالای حضور افراد برخوردار هستند. وجود تعداد بالای مشتری در یک مرکز تجاری اولین دیدگاهی که ایجاد می کند این است که آیا تهویه ی مجتمع می تواند جوابگوی حضور تعداد بالای افراد باشد.

پس تهویه ی مناسب را می توان جزء الزامات اولیه ی یک مجتمع تجاری برشمرد.

وجود کاربری های مختلف

انبار برای دپوی کالاهایی که هر یک از واحد ها عرضه می کنند.

تاسیسات الکتریکی و مکانیکی مدرن و متناسب با فضای مجتمع بسیار اهمیت دارد.

فضا و سکوهای بارگیری

نقطه ی دسترسی مناسب

مجتمع تجاری باید در منطقه ای از شهر ساخته شود که دسترسی مناسبی داشته و از طریق وسایل نقلیه ی عمومی امکان تردد آسان باشد. نقاط دور شهری و یا نقاطی که در مرکز شهر بوده و پر ترافیک محسوب می شوند برای یک مرکز تجاری مناسب نیستند .

استاندارد مجتمع تجاری - مجتمع تجاری امین

استانداردها در طراحی مجتمع تجاری

برخی از استانداردهای کلی فروشگاه ها در یک مرکز تجاری عبارتست از :

متراژ مغازه ها باید حد مشخصی باشد: حداقل عرض 3 متر و حداقل مساحت 15 متر

ویترین به عنوان بخش نمایشگاهی هر مغازه باید به درستی تعبیه شده باشد. برای مغازه های طلا و جواهرات و یا ساعت فروشی باید امنیت ویترین کاملا حفظ شود.

بالکن ها حداقل باید 2.2 از کف مغازه ها فاصله داشته باشند.

حداقل ارتفاع سقف فروشگاه ها 3.8 متر تا 4 متر باید باشد.

فضای ارتباطی سالنها ( راهرو ها ): نحوه ی طراحی راهرو ها باید به گونه ای باشد که حداقل عبور دو نفر به راحتی امکانپذیر باشد. همچنین وجود فضای اضافه در صورت عبور صندلی چرخ دار نیز قابل توجه است.

سیستم های ارتباطی بین طبقات شامل: ( آسانسور ، پله برقی ، راه پله و پله اضطراری ) تعبیه شده باشد.

وجود سرویس بهداشتی در مجاورت پله ها و یا پاگردها به تفکیک جنسیت

ارتفاع طبقات در مجتمع های تجاری بزرگ بین 4 تا 5 متر است. ارتفاع کمتر برای مشتریان آزار دهنده خواهد بود.

در مجتمع های تجاری بزرگ باید چند ورودی و خروجی حتی الامکان جدا وجود داشته باشد.

رستوران ها باید فضای متناسب برای نشستن و استراحت افراد تعبیه کرده باشند. چیدمان صندلی ها باید به شکل استاندارد طراحی و قرار داده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *